zondag 26 augustus 2012

Fiep

Een preoccupatie kan zowel voorkomen bij personen met als zonder autisme. Bij personen met autisme spreekt men ook wel van fiep of tic. In de DSM-vermelding (DSM IV) van autisme wordt preoccupatie vermeld in de diagnosecriteria.
Ingeval van autisme gaat het dan om beperkte, zich herhalende stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten zoals blijkt uit ten minste één van de volgende:
  1. Sterke preoccupatie met één of meer stereotiepe en beperkte patronen van belangstelling die abnormaal is ofwel in intensiteit ofwel in richting;
  2. Duidelijk rigide vastzitten aan niet functionele routines of rituelen;
  3. Stereotiepe en zich herhalende motorische manirismen (bijvoorbeeld fladderen of draaien met hand of vingers of complexe bewegingen met het hele lichaam)
  4. Aanhoudende preoccupatie met onderdelen van voorwerpen.
Het stukje hiervoor komt rechtstreeks van de wikipedia pagina over pre-occupaties: http://nl.wikipedia.org/wiki/Preoccupatie

In mijn studentenhuis weten we allemaal wat de Fieps van elkaar zijn. Meestal zijn dit dan de fieps die bij numero 1 van het lijstje besproken worden. De een is helemaal harry potter gek, de ander houdt enorm van sprookjes en de volgende is weer een grote star wars fan. Mijn fiep is ook wel vrij duidelijk: kpop. Als ik begin met praten over dit onderwerp, zal het lang duren voor ik erover opgehouden ben. Want ja, het is nou eenmaal een interessant onderwerp :P Zoals jullie misschien al gezien hebben staat er onder elk van mijn posts een link naar een liedje. Vaak is dit ook kpop :)  Numero 2 van het lijstje herken ik ook enorm. Al ga ik naar de kerk, de bios, de supermarkt, het restaurant, ik moet voordat ik het gebouw inga mn geld minimaal 3x gecheckt hebben, ook al heb ik net gepind. Ik moet al mijn huiswerk op de volgorde doen waarop het is opgegeven, ik kan het niet op een andere manier en ik kan geen deadlines neerzetten. Numero 3 heb ik volgens mij nooit gehad. Ik ken iemand die vroeger fladderde, maar het nu heeft afgeleerd. Het lijkt me zwaar irritant om zoiets te hebben, dus ik ben blij voor deze persoon dat het over is :P Van Numero 4 heb ik ook geen last.

Toch hebben veel van de fieps die ik bij personen met ass ken te maken met gamen. D&D avonden worden frequent in de andere huizen van Stumass gehouden. En ook ik kom niet onder het gamen uit. Mijn vriend heeft een nieuw (oud) spel: HOMM 3, een enorm verslavend strategiespel.

http://www.heroesofmightandmagic.com/heroes3/heroesofmightandmagic3iii.shtml

You might want to try it too ;)
Dit was het voor nu, nog een leuk liedje ter afsluiting:

http://www.youtube.com/watch?v=ynH3BAeLq6Q


Geen opmerkingen:

Een reactie posten