zondag 23 september 2012

Mindfulness

Op een dag kwam mijn psychologe met het voorstel, de mindfulness cursus van de psychologenpraktijk te volgen. Ik kende al andere mensen die het aan het doen waren, en mijn begeleidsters waren er zeer enthousiast over. Vandaar dat ik dacht, laat ik het maar eens proberen! Ik heb voor de groepsvariant gekozen, aangezien de vorige cursus in groepsverband mij zeer aansprak. En ik ben erg blij dat ik daarvoor gekozen heb! De groep is enorm gezellig! Al gelijk de eerste bijeenkomst werd er veel met elkaar gekletst en konden we veel herkennen van elkaars leven: stress, drukte, alles goed willen doen, met je hoofd helemaal ergens anders zitten (al helemaal in de toekomst) en veel te weinig letten op je eigen leeftijd.

Het doel van mindfulness is eigenlijk aandacht voor het nu, en voor jezelf, waarbij je mild voor jezelf bent. Mijn eigen doel dat ik erbij nastreef is kwalitatieve ontspanning. De oefeningen die tot nu toe langs zijn gekomen zijn het met aandacht doen van een routine-activiteit, het letten op de ademhaling (20 min), het doen van een bodyscan (30 min) waarbij je je aandacht richt op je lichaam, en het opschrijven van prettige gebeurtenissen met daarbij wat je er nu eigenlijk van kan leren.

Tot nu toe heb ik echt zeer positieve ervaringen met deze training. Ik merk dat bij de bodyscan de stress er stap voor stap uittrekt en dat ik meer kan genieten van Gods schepping en hoe Hij voor mij zorgt zonder na te denken: wat gaat er in de toekomst gebeuren? Daarom wil ik jullie ook allemaal deze training aanraden!

Nog even een leuk liedje van SPICA, voor mij de rookie van het jaar ;)

http://www.youtube.com/watch?v=eQI9YXQVi8w


Geen opmerkingen:

Een reactie posten